W jaki sposób można zapobiegać osteoporozie?

Osteoporoza to choroba kości, która polega na postępującej utracie ich gęstości mineralnej. W jej przebiegu następuje ubytek masy kostnej, co zwiększa podatność na występowanie złamań. Przyczyną osteoporozy jest przede wszystkim obniżenie aktywności różnych enzymów pod wpływem wieku, a także niedobór witaminy D, zmniejszenie poziomu wapnia w organizmie czy brak aktywności fizycznej.

Schorzenie to może przez wiele lat nie dawać żadnych objawów, aż do nagłego złamania kości. Uszkodzenia mogą występować nawet przy niepozornych urazach. Osteoporozy nie da się całkowicie wyleczyć, dlatego warto jej odpowiednio zapobiegać.

Zwiększona aktywność fizyczna

Sposobem na utrzymanie układu kostnego w dobrej formie jest aktywność fizyczna, która korzystnie wpływa na sprawne funkcjonowanie ciała. Ruch powinien być regularny, ale umiarkowanie intensywny. W ten sposób można zwiększyć siłę mięśni bez nadmiernego obciążania kości, co pobudzi procesy ich wzrostu oraz zminimalizuje ryzyko złamań. W celach profilaktycznych najlepiej sprawdza się aktywność na świeżym powietrzu w formie treningu wytrzymałościowego, połączonego z ćwiczeniami zwiększającymi koordynację ruchową oraz rozciąganiem.

Dobrze zbilansowana dieta

Dieta ma bardzo duże znaczenie w profilaktyce osteoporozy. Jadłospis powinien przede wszystkim uwzględniać produkty zawierające witaminę D i K, wapń, potas oraz duże ilości białka. Dobrym źródłem tych składników odżywczych i minerałów są produkty nabiałowe, takie jak sery, jogurty kefiry czy maślanki. Poza nimi należy pamiętać o warzywach zielonych, w tym pietruszce, szpinaku, kapuście, jarmużu czy brokułach. Do zalecanych produktów należą też ryby morskie i oleje roślinne, będące dobrym źródłem kwasów tłuszczowych. Z diety należy natomiast wyeliminować żywność osłabiającą wchłanianie wapnia, w tym słodycze, napoje gazowane czy wyroby mięsne z fosforanami.

Odpowiednia suplementacja

Profilaktyka osteoporozy powinna bazować również na odpowiedniej suplementacji, która wzmocni kości i poprawi funkcjonowanie stawów. Środki tego typu zalecane są przede wszystkim wówczas, gdy densytometria wykazuje postępujące odwapnianie kości. Za pomocą suplementów można też wspomóc profilaktykę innych chorób układu ruchowego. Do najważniejszych składników należy wapń, który wpływa na właściwe funkcjonowanie mięśni, usprawnia przemianę materii i poprawia krzepliwość krwi. W przypadku znaczącej utraty gęstości mineralnej kości, zaleca się również uzupełnienie niedoborów witaminy D3 i witaminy K2.