Ile kalorii mają jabłka?

Wiele zaleceń dotyczących zdrowej żywności wspomina o jabłkach. Biorąc pod uwagę, ile kalorii mają jabłka, zrozumiałe jest, dlaczego te owoce stały się najbardziej pożądanym produktem dietetycznym. Warto zastanowić się już dziś, ile zawierają kalorii, białek, tłuszczów i węglowodanów. Niskokaloryczność jabłka przyciąga przede wszystkim tych, którym zależy na utrzymaniu zdrowia i prawidłowej masy ciała. Ale dla tych, którzy mieli już wiele problemów z sercem lub przewodem pokarmowym, również pomoże jabłko, którego zawartość kalorii jest niska w porównaniu z bogatym składem. Liczba kalorii w jabłku jest różna w wielu odmianach. Wskaźnik ten zależy również od wielkości owocu: przeciętne jabłko waży do 180 g, a kalorie podaje się na 100 g. Wpływa to na kaloryczność jabłka oraz sposób jego przygotowania.

 Ile kalorii mają jabłka: zielone, czerwone, żółte?

  • Zielone jabłka są najbardziej efektywnymi owocami spalającymi tłuszcz, ponieważ mają więcej kwasów niż inne odmiany i mniej fruktozy. Na liczbę kalorii w zielonym jabłku również wpływa: są one najmniej kaloryczne, od 35 jednostek na 100 g. Ale korzyści płynące z tych jabłek są selektywne dla każdego człowieka, zwłaszcza w przypadku chorób przewodu pokarmowego.
  • Ulubione przez wielu jabłka czerwone zawierają więcej cukru, mniej kwasów, dlatego częściej polecane są przy schorzeniach układu pokarmowego. Biorąc jednak pod uwagę, ile kalorii mają jabłka czerwone: od 47 do 60 kcal – są mniej wartościowe w diecie osób walczących z odchudzaniem.
  • Jabłka żółte mają średnią kaloryczność. Ile kalorii ma jedno żółte jabłko? Od 40 do 45 kcal / 100 g. Kalorie w słodko-kwaśnym jabłku zapiekanym ze skórką wzrastają do 59 kcal / 100 g. Ale ile kalorii będzie miało pieczone jabłko, jeśli doda się miód, twarożek lub coś innego do smaku? Danie okaże się oczywiście dietetyczne, ale wyraźnie nie niskokaloryczne.
  • Suszone jabłka zachowują minerały i witaminy (z wyjątkiem kwasu askorbinowego, który staje się mniejszy). Ale ze względu na spadek wody stężenie wszystkich substancji wzrasta, w tym również zawartość kalorii do 230 kcal / 100 g.

Składniki odżywcze w jabłkach

Jabłka spełniają swoje dietetyczne obowiązki nie tylko ze względu na niską zawartość kalorii. Wartość odżywczą reprezentuje bogaty skład tych owoców:

  • Czy i ile białka jest w jabłku? Nie zawierają prawie żadnych białek ani tłuszczów. Ale węglowodany w jabłku wahają się od 7% do 11%, a najbardziej przydatne z nich to glukoza, fruktoza, sacharoza. Związki te rozpuszcza się w dużej ilości płynu – soku jabłkowego.
  • Produkt ceniony jest za bogatą kompozycję witamin i minerałów. Jabłka zawierają dużo witamin C, B1 i B6, rzadkie witaminy K i PP. Żelazo, potas, wapń i fosfor również uzupełniają rezerwy energetyczne organizmu, wpływają na ukrwienie, oczyszczają naczynia krwionośne i układ limfatyczny.
  • Przeciętne jabłko zawiera cztery gramy błonnika, z czego połowa to pektyna (błonnik rozpuszczalny). Jego ilość rośnie, gdy piecze się jabłka, które można zjeść nawet przy wrzodach żołądka. Pektyny są szczególnie cenione za ich pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy, łagodzą gwałtowne skoki poziomu cukru we krwi. Ale podejście do leczenia poważnych chorób zależy od indywidualnych cech organizmu.
  • Jabłka zawierają pewną ilość garbników, a także organiczne kwasy tłuszczowe: jabłkowy, winowy, cytrynowy, salicylowy itp.

W medycynie wysoko ceni się jabłka w diecie przy różnych chorobach

Współcześni badacze podkreślają następujące właściwości lecznicze i profilaktyczne jabłek:

  • Jabłka są przydatne w zapobieganiu miażdżycy, ponieważ oczyszczają i wzmacniają naczynia krwionośne.
  • Korzystne właściwości jabłek zapobiegają rozwojowi reumatyzmu, dny moczanowej i innych problemów ze stawami.
  • Właściwości przeciwutleniające jabłek są bardzo cenne. Uwalniają tkanki od toksyn, metali ciężkich (ołów, kobalt, nikiel), pierwiastków promieniotwórczych. A to jest profilaktyka raka.
  • Jedzenie jabłek chroni przed uszkodzeniem wątroby i nerek przed substancjami rakotwórczymi, które dostają się do organizmu wraz z pożywieniem.
  • Taka jest wartość powszechnych w naszej diecie owoców – jabłek. Dlatego stały się jednym z głównych produktów przy odchudzaniu, a także w żywieniu (przy niektórych chorobach).

Przydatne właściwości jabłek

Jedną z najkorzystniejszych właściwości tego owocu jest jego pozytywna zdolność do obniżania poziomu ujemnych ilości cholesterolu we krwi. Wynika to z błonnika i pektyny zawartych w jabłku. Nauka dowiodła, że wraz ze skórką całe jabłko zawiera trzy i pół grama błonnika, a jeśli weźmie się jabłko bez skórki, będzie to dwie i siedem dziesiątych części błonnika.

Nierozpuszczalna cząsteczka tych włókien pomaga usuwać cholesterol z organizmu, tym samym zapobiega starzeniu się organizmu i wystąpieniu chorób serca, w szczególności – zawału serca. Naukowcy twierdzą, że tylko dwa jabłka dziennie pomogą zapewnić równomierną redukcję cholesterolu, tak aby poziom cholesterolu we krwi zmniejszył się o szesnaście procent.

Jabłka, niezależnie od ich postaci, zawsze przynoszą wiele korzyści. Są po prostu idealne do przywrócenia funkcji jelit i ogólnego trawienia. Jedzenie jabłek wraz ze skórkami pomoże rozwiązać problem zaparć, pomoże usunąć z organizmu wszystkie szkodliwe substancje, co pomaga zapobiegać powstawaniu raka okrężnicy.