Linkbuilding to bardzo czasochłonne zajęcie. Jednocześnie jest to jeden z ważniejszych aspektów SEO, dlatego na pewno nie można go pomijać. Na szczęście istnieją narzędzia, które ułatwiają pracę pozycjonera oraz pomagają uzyskać lepsze wyniki. Które z nich warto zastosować? Podpowiadamy.
Majestic
Trudno znaleźć pozycjonera, który nie korzysta z Majestic (dawniej MajesticSEO). Jest to narzędzie wykorzystywane do przeprowadzania analizy konkurencji. Wystarczy podać adres strony, aby sprawdzić profil linków witryny. Można dzięki niemu weryfikować również jakość stron z odnośnikami dzięki współczynnikom Trust Flow i Citation Flow. Pozwala to znaleźć wartościowe strony do linkowania i odrzucić te, które nie są godne zaufania. Narzędzie jest płatne, ale oferuje darmowy okres próbny.
Ahrefs
Ahrefs to jedno z popularniejszych narzędzi dla pozycjonerów. Może być wykorzystywane do różnych celów, w tym przeprowadzania audytu strony czy doboru słów kluczowych. Zapewnia kilka darmowych funkcji, w tym Website Authority Checker oraz Backlink Checker. Za większość funkcjonalności trzeba jednak zapłacić. Dzięki Ahrefs można jednak sprawdzić jakość profilu linków dla strony (domain rating) – jest to wskaźnik skorelowany z algorytmami Google, a więc bardzo pomocny przy ocenie witryny oraz mierzeniu postępów. Istnieje również możliwość sprawdzenia, jakich odnośników brakuje w profilu strony w porównaniu z konkurencją.
SEMRush
SEMRush oferuje wiele możliwości, w tym opcje do wyłapywania toksycznych linków (mających negatywny wpływ na ocenę strony) czy analizę konkurencji. Pozwala również sprawdzić własny profil linkowania. Authority Score umożliwia natomiast ocenę wartości potencjalnego linku. Jest to wielofunkcyjne narzędzie (płatne), które ułatwianie tylko linkbuilding, ale również inne działania z gamy on-site i off-site SEO.
Senuto
Senuto jest płatnym, wielofunkcyjnym narzędziem, które można wykorzystać przy rozmaitych działaniach SEO – także takich jak linkbuilding. Zapewnia dostęp do wielu cennych danych prezentowanych w przejrzystej formie. Umożliwia analizę widoczności witryny, dobór słów kluczowych i znacznie więcej.
BuzzSumo
Jeśli szukasz sposobu na pozyskanie nowych miejsc do linkowania, prawdopodobnie warto wykorzystać BuzzSumo. Pozwala znaleźć najbardziej udostępniane treści według wpisanej frazy, a także treści trendujące i linki przychodzące do nich. Dzięki temu można znaleźć najbardziej wpływowych twórców, z którymi warto nawiązać współpracę.
Web Archive
W linkbuildingu mogą pomóc także darmowe narzędzia, takie jak Web Archive. Jest to strona internetowa dająca dostęp do historii witryny. Dzięki temu można potwierdzić autentyczność i wartość źródła linkowania. Sprawdzenie starych wersji strony zapisanych w archiwum Internetu pozwoli sprawdzić, czy nie została ona przekształcona w stronę zapleczową (co obniża wartość prowadzących z niej linków).