Wywóz odpadów po remoncie – przydatne wskazówki i ważne informacje

Podczas odświeżania, przebudowy jakiegoś pomieszczenia lub całego domu albo mieszkania, zawsze zostaje sporo różnego rodzaju śmieci. Wywiezienie odpadów budowlanych we właściwe miejsce to Twój obowiązek. Zobacz, jak najlepiej postępować, by nie szkodzić środowisku i nie narażać się na dotkliwe kary!

  • Śmieci z budowy czy remontu są ciężkie, zajmują sporo miejsca, trzeba je segregować, mogą też stwarzać poważne niebezpieczeństwo.
  • Możliwy jest wywóz odpadów remontowych we własnym zakresie do PSZOK-u, ale to wyjątkowo trudne zadanie.
  • Najprostszym rozwiązaniem problemu odpadów będzie wynajem odpowiednich kontenerów od firmy, która zajmie się utylizacją lub przetworzeniem.

Odpady budowlane – wszelkiego rodzaju gruz, resztki farb, papa, styropian, wielkogabarytowe meble, szyby etc. – nie mogą być ani składowane przy posesji mieszkalnej, ani wyrzucane do żadnego z przydomowych śmietników . Grzywny finansowe dla osób fizycznych sięgają 5000 zł. A jeśli służby stwierdzą, że powstało zagrożenie dla ludzi i środowiska, możliwe jest nawet 8 lat pozbawienia wolności! Wywóz odpadów we własnym zakresie, do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, bywa sporym wyzwaniem. Specjalne worki (tzw. big bagi) mieszczą 1 m³ śmieci. A taka objętość powstaje już przy niewielkim zakresie prac remontowych w jednym pomieszczeniu.

Kiedy nie możesz liczyć na wystawki i odbiór odpadów komunalnych, wynajmij kontener!

Nie tylko gabaryty mogą utrudnić samodzielny wywóz śmieci. Duże kłopoty sprawia też masa nagromadzonych szczątek i resztek przedmiotów . Pakowanie wszystkiego w kolejne worki, znoszenie, wrzucanie do samochodu, wyładowywanie w PSZOK-u… I tak po wielokroć.

W ten sposób łatwo o zmęczenie, przeciążeniowe urazy oraz zabrudzenie i zniszczenie wnętrza auta. Podczas specjalnych akcji wywózki gratów służby zabierają spod nieruchomości przede wszystkim meble i sprzęty AGD . Z odpadami budowlanymi najszybciej i najprościej poradzisz sobie poprzez wynajem kontenerów i profesjonalne usługi wyspecjalizowanego przedsiębiorstwa.

Razem z usługodawcą ustalisz dogodny harmonogram odbioru odpadów z posesji

W pracach remontowych nieczęsto udaje dotrzymać wszystkich pierwotnie zakładanych terminów – dlatego w zakresie wywozu śmieci warto wybierać te firmy, które charakteryzują się elastycznym podejściem . Najczęściej zmiana terminu odbioru i wywozu pojemnika jest możliwa z ok. jednodniowym wyprzedzeniem. Upewnij się, że wybrany partner udostępnia kilka różnych kanałów kontaktu i obsługi klientów.

Segreguj odpady w trakcie prac remontowych i oceń, ilu kontenerów możesz potrzebować

Niektóre materiały wymagają specjalnej utylizacji, inne da się odzyskać po odpowiednim przetworzeniu – stąd konieczność rozdzielania różnych rodzajów śmieci z remontu . Jak wygląda taki podział? Poniżej przykłady kontenerów do odbioru odpadów oferowanych przez jedną z firm o ogólnopolskim zasięgu:

  • kontener na gruz – przeznaczony na glebę, ziemię, gruz betonowy i ceglany, dachówki, mury, tynki, kamienie;
  • kontener na papę;
  • kontener na gabaryty – do wyrzucania mebli, drzwi, okien, wykładzin;
  • kontener na zmieszane odpady budowlane – dla elementów okiennych, szyb, styropianu, wełny mineralnej, opakowań z tworzyw sztucznych;
  • kontener na zmieszane odpady opakowaniowe – na folie, kartony, taśmy, sznury, nici, opakowania metalowe, drewniane, styropianowe i plastikowe.

Wstępna segregacja podczas remontu ułatwi również ocenienie, jakie objętości poszczególnych pojemników będą optymalne . Zawsze lepiej zamówić nieco większy kontener, niż nie doszacować i stanąć przed koniecznością wynajmu kolejnego. Najmniejsze mają ok. 2 m³, największe ponad 35 m³. Firmy nie dość, że nie odbierają przepełnionych kontenerów, to jeszcze naliczają dodatkowe opłaty umowne za „puste kursy” czy zawartość niezgodną z deklaracjami. Przy wywożeniu odpadów zwyczajnie nie opłaca się kombinować – w żadną stronę, na żadnym etapie.

 

Artykuł gościnny.