E-commerce to sektor biznesu, w którym główną rolę gra handel elektroniczny, jednak obejmuje również szereg innych czynności, na przykład świadczenie usług marketingowych, czy też tworzenie stron WWW. Robienie zakupów online przerosło wszelkie oczekiwania. Najnowszą technologię elektroniczną, akcesoria do domu, czy nawet słodycze można zamówić z drugiego końca świata. To wszystko za pomocą kilku kliknięć. Szeroki wybór sektorów biznesowych pozwala zarabiać pieniądze praktycznie na wszystkim. Firmy w internecie powstają w zastraszającym tempie, codziennie kilka nowych przedsiębiorców próbuje swoich sił na rynku.
Przed rozpoczęciem działalności warto znać jakiekolwiek podstawy biznesu, bez uprzednich przygotowań twój interes będzie skazany na porażkę. Konkurencja nie ustępuję ani kroku, dlatego warto zmniejszyć ryzyko błędów do minimum. Firmy Ecommerce cieszą się również coraz większym uznaniem wśród klientów. Ułatwione zakupy bez wychodzenia z domu to rzecz, która najbardziej przyciąga potencjalnych odbiorców towarów.
E-commerce – podstawowe pojęcia
Zanim przedsiębiorca podejmie się wszelkich czynności, musi znać, chociaż podstawowe wyrażenia używane w biznesie internetowym. Czym jest B2B, B2C, oraz C2C? Rynek ecommerce w swoim słowniku ma wiele specjalistycznych pojęć, a my wyjaśnimy te najważniejsze, które ułatwią wejście w świat biznesu elektronicznego.
B2B – business to business to sektor rynku, w którym dochodzi do porozumienia między dwoma korporacjami. Może to być jednorazowa współpraca, ale zawierane są również umowy długoterminowe. W tym przypadku jedna firma świadczy usługi drugiej. Przykładowo, firma, która zajmuje się sprzedażą musi posiadać kanał logistyczny, by dostarczyć produkt do klienta. Firma transportowa zobowiązuje się do spełnienia usług przesyłkowych.
B2C – business to customer, czyli więź między firmą a klientem. Sprzedaż rozpoczyna się wtedy, gdy klient postanowi kupić produkt lub usługę na stronie internetowej przedsiębiorstwa. Przykładowo, nabywca dodaje przedmiot do koszyka i decyduję się na zakup.
C2C – customer to customer polega na dokonaniu sprzedaży lub świadczeniu usług między osobami prywatnymi. Przykładowo, kupno używanej odzieży.
Dropshipping – segment handlu internetowego cieszący się niemałą popularnością. W tym przypadku rozgłos nie musi być zaletą, konkurencja jest naprawdę duża i trzeba się postarać, by znaleźć się na prowadzeniu. Ten system handlu polega na sprzedaży dóbr materialnych bez konieczności ich magazynowania. Innymi słowy, właściciel firmy zawiera kontrakt z hurtownią i wysyła do niej tylko dane do zamówienia, a magazyn pakuje produkt i zajmuje się całym procesem logistycznym.
Certyfikat SSL – Potwierdza autentyczność strony oraz bezpieczeństwo przesyłania danych klientów. To pojęcie znalazło się tutaj dlatego, że posiadanie SSL znacznie wpływa na zaufanie klientów wobec danej strony internetowej, co przekłada się na odbiór całego przedsiębiorstwa.
E-commerce – zalety biznesu internetowego
Zalety
1. Działalność na arenie międzynarodowej
2. Koszty są znacznie niższe niż w przypadku prowadzenia biznesu stacjonarnego
3. Oszczędność czasu dla kupujących, ale też dla właściciela firmy
4. Większe pole do popisu w zakresie marketingu
5. Biznes online działa przez całą dobę
6. Łatwa integracja z innymi przedsiębiorcami