Awarie chodzą po ludziach, a po ich samochodach jeszcze częściej. Wystarczy tylko chwila nieuwagi, by doszło do drobnej awarii. Szczególnie narażoną częścią samochodu jest zderzak. Jest też pozytywna strona całej sytuacji, a mianowicie zderzak można naprawić samodzielnie i wcale nie jest to nad wyraz trudne. Trzeba pamiętać, że to zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż choćby zakup nowego modelu, gdyż po naprawie nie zostaje ślad.
Naprawa zderzaka samochodowego krok po kroku – o czym należy pamiętać?
Nowy zderzak do samochodu, oczywiście oryginalny kosztuje ok. 3 tys. zł, a jeżeli macie auto z wyższej półki to i więcej. Na szczęście można go naprawić samodzielnie, szczególnie gdy uszkodzenia nie są zbyt rozległe. Co ciekawe bez problemu możecie naprawić zarówno modele lakierowane, jak i chropowate, czy też po prostu matowe. Ponadto pamiętajcie, aby zdjąć zderzak z auta, co także nie jest trudne, gdyż większość zderzaków mocowana jest śrubami do nadwozia. Na szczęście wystarczy tylko odpiąć poszycie, które przymocowane jest zatrzaskami i gotowe. Ponadto przyda się mocny klej do plastiku, a w przypadku trudniejszych prac lutownica. Czas przejść do pierwszego etapu.
Odtwórz kształt zderzaka
Na samym początku trzeba pamiętać, aby odtworzyć powierzchnię zderzaka, czyli po prostu skleić czy dokleić uszkodzony element. Klej do plastiku sprawdzi się wręcz idealnie i zapewnia mocny chwyt. Także jego nakładanie nie jest trudne. Nieco inaczej sytuacja wygląda, gdy konieczne jest wygrzewanie kawałka siatki aluminiowej. Jednak i z taką pracą możecie poradzić sobie samodzielnie, szczególnie że wystarczy tylko połączyć wybrane części, a dokładnie zgrzać je. Jeżeli nadmiar materiału będzie widoczny, takie rozwiązanie sprawdzi się także w przypadku klejenia, wystarczy tylko usunąć papierem ściernym nadmiar. Najlepiej wybrać papier o delikatnej gramaturze, który nie spowoduje zarysowań. Rzecz jasna możecie postawić także na szlifierkę. Ale ta praca jest już bardziej problematyczna i wymaga nieco więcej precyzji.
Przygotuj zderzak do lakierowania
Jeżeli nie jesteście zadowoleni z powierzchni i uważacie, że nie jest ona idealnie gładka, to możecie zeszlifować ją jeszcze raz. Następnie dodajemy nieco szpachli i ponownie szlifujemy powierzchnię. W ten sposób możemy uzyskać optymalny efekt. Teraz czas odtworzyć strukturę i znowu należy szpachlować i szlifować. Oczywiście przydają się też spraye strukturalne, które dostępne są w podstawowych kolorach, a to oznacza, że używając ich, możecie znacząco przyspieszyć pracę. W przypadku gdy większość elementów jest plastikowych, praca jest jeszcze szybsza, gdyż po sklejeniu elementów, powierzchnię wystarczy tylko i wyłącznie wygładzić, a następnie zastosować już spray.
Malowanie czas zacząć
Tak naprawdę większość prac mamy już za sobą. Pozostaje tylko malowanie. Pamiętajcie przy tym, że należy bardzo dobrze odtłuścić daną powierzchnię. Dla bezpieczeństwa można jeszcze użyć podkład, choć nie zawsze jest on konieczny. Teraz już możecie rozpocząć malowanie, pamiętając przy tym, aby nakładać niewielkie ilości sprayu. Pamiętajcie, że do zamalowania powierzchni, np. 20 cm, wystarczy tak naprawdę od 6 do 8 dmuchnięć sprayem i już uzyskacie dobry efekt. Ponadto spray należy nakładać bardzo cienkimi warstwami, gdyż to pozwoli uzyskać naturalny efekt. Jeżeli jednak nadal nie jesteście zadowoleni z koloru bądź też okolice naprawy nie są idealnie pomalowane, a przy tym wykonane są z plastiku, to wystarczy tylko zastosować specjalne farbki do plastiku, by podmalować wybrane miejsca. Tutaj mamy dla Was jeszcze jedną radę, a mianowicie pamiętajcie, aby zakupić dobry odtłuszczacz. Przemywamy nim wszystkie powierzchnie za każdym razem, gdy zamierzamy nałożyć chemię samochodową, a więc zarówno przed szpachlowaniem, jak i malowaniem, a ponadto po szpachlowaniu i malowaniu.
Efekt wykonanej naprawy może przewyższyć Wasze oczekiwania. Jeżeli jednak naprawa wydaje się bardziej skomplikowana, to zdecydowanie nie należy się jej podejmować. Zawsze wtedy możecie udać się do profesjonalisty. Jednocześnie musicie liczyć się z tym, że koszty, w tym przypadku, nie są niskie.