Własny sklep internetowy to marzenie wielu osób na etacie. Kto bowiem nie chciałby pracować na własny rachunek, nie musząc przy tym nawet wychodząc z domu? Warto więc zastanowić się i przeanalizować, jak wygląda zakładanie takiej platformy. Ile kosztuje i ile czasu zajmuje założenie sklepu online?
Jakie są kolejne etapy zakładania własnego sklepu internetowego?
Każdy proces, który istnieje można podzielić na mniejsze etapy. Nie inaczej jest w przypadku zakładania sklepu internetowego. Jeśli chcielibyśmy pokrótce opisać całość, wyglądałoby to tak.
Najpierw należy wykupić domenę i hosting, a potem zainstalować na serwerze system SaaS CMS. Za pomocą systemu tworzy się projekt sklepu internetowego. W międzyczasie wypadałoby jeszcze zarejestrować działalność i zająć się logistyką sklepu. Następna i ostatnia w kolejności jest strategia marketingowa i jej wdrożenie.
Później sklep zaczyna działać, a jego właściciel zarabia pieniądze. Przechodząc jednak do szczegółów – o co chodzi w każdym z tych etapów i ile czasu zajmą osobno oraz sumarycznie?
Domena i hosting
Domena jest (w skrócie) nazwą danej strony internetowej. Hosting jest zaś usługą, która polega na wynajęciu określonej ilości miejsca na fizycznym nośniku danych (serwerze). W połączeniu stanowią podstawę każdej witryny, która jest dostępna w sieci. Nazwa domeny pozwala użytkownikom odnaleźć daną stronę. Hosting z kolei umożliwia przesyłanie danych – czyli samo działanie tej strony.
Wykupienie domeny i hostingu zajmuje z reguły kilka minut – o ile nie pojawią się problemy z płatnością czy obsługą.
Wybór odpowiedniego systemu SaaS CMS
Osoby, które nie są programistami, będą potrzebowały do stworzenia sklepu systemu SaaS CMS. Jest to oprogramowanie, które za pośrednictwem intuicyjnego panelu pozwala na wprowadzanie zmian i zarządzanie stroną osobom, które nie są specjalistami IT.
Jednym z lepszych systemów SaaS CMS na polskim rynku to popularny CStore. Możliwości wyboru są jednak naprawdę duże. Warto poszukać informacji na temat możliwości poszczególnych platform i dodatkowych usług, jakie oferują. Możliwe bowiem, że dostawca oprogramowania proponuje także rozwiązania dotyczące innych aspektów sklepu internetowego (np. w przypadku CStore jest to logistyka – firma udostępnia bowiem narzędzia z zakresu dropshippingu i hurtowni online).
W zależności od wybranego systemu – jego instalacja może zająć od kilku minut do godziny (choć dotyczy to głownie niedoświadczonych użytkowników).
Stworzenie projektu strony
Gdy na serwerze zainstalowany został już system SaaS CMS, można przystąpić do tworzenia projektu strony. Do wyboru jest skorzystanie z gotowego szablonu (najszybsza opcja – kilka minut), stworzenie własnego projektu (zazwyczaj kilka dni pracy) lub skorzystanie z usług agencji interaktywnej (kilka tygodni).
Zarejestrowanie działalności i logistyka sklepu (obsługa klienta, dostawcy, wysyłka)
Legalna sprzedaż za pośrednictwem sklepu wymaga zarejestrowania działalności. To zajmuje od jednego dnia do tygodnia. Warto też zawczasu zadbać o kwestie logistyczne związane ze sklepem. Trzeba dopilnować umów z dostawcami oraz firmami transportowymi. Konieczne jest też zapewnienie sił przerobowych w zakresie obsługi klienta (na początku z reguły robi się to samodzielnie).
Wszystkie powyższe czynności nie powinny ostatecznie zająć więcej niż kilka dni.
Strategia marketingowa i jej realizacja
Ważną kwestią prowadzenia sklepu internetowego jest strategia marketingowa i umiejętność jej realizacji. Bez reklamy nie ma bowiem szans na to, że sprzedaż w ogóle ruszy. Warto więc skorzystać z darmowych źródeł i dowiedzieć się, jak w podstawowym zakresie można zadbać o widoczność swojej strony w sieci. Zależnie od zaangażowania i poziomu wiedzy ten etap może zająć od kilku dni to kilku tygodni.
Jak długo zakłada się sklep internetowy – podsumowanie
Warto pamiętać, że powyższe etapy wcale nie muszą (a nawet nie powinny) być wykonywane jeden po drugim. Samo założenie sklepu zajmie prawdopodobnie niecały dzień. Z kolei pozostałe kwestie są uwarunkowane już czynnikami indywidualnymi.